"दूरसंचार क्षेत्र में डेटा की गोपनीयता, सुरक्षा और स्वामित्व" पर परामर्श पत्र पर ट्राई सुझाव आमंत्रित करता है

भारत में दूरसंचार सेवाओं के तेजी से विकास ने देश के समग्र आर्थिक और ...

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TRAI Invites Suggestions on Consultation Paper on "Privacy, Security and Ownership of the Data in the Telecom Sector"

भारत में दूरसंचार सेवाओं के तेजी से विकास ने देश के समग्र आर्थिक और सामाजिक विकास को सहायता प्रदान की है। इससे उपयोगकर्ताओं के बीच बेहतर कनेक्टिविटी, सूचना और संचार प्रौद्योगिकी (आईसीटी) सेवाओं का उपयोग बढ़ रहा है और विभिन्न प्रकार के नए व्यापारिक मॉडल के उद्भव में वृद्धि हुई है। समानांतर, आधुनिक संचार सेवाओं के उपयोग के माध्यम से उत्पन्न होने वाले डेटा के मात्रा और मूल्य में कम छलांग हुई है। आईसीटी सेवाओं के साथ उपयोगकर्ता के इंटरैक्शन के प्रत्येक चरण, चाहे पारंपरिक दूरसंचार सेवाओं, उपकरणों, अनुप्रयोगों या सामग्री के अन्य रूपों के माध्यम से, बड़ी मात्रा में डेटा तैयार करने के परिणामस्वरूप ही हुआ है।

डेटा की उपलब्धता ने डेटा विश्लेषिकी के व्यवसाय और दक्षता की क्षमता को बढ़ाया है। हालांकि, इस बदलाव के माहौल में व्यक्तियों के डेटा अधिकारों को पर्याप्त रूप से संरक्षित किया जा रहा है या नहीं यह आकलन करना उतना ही महत्वपूर्ण है। इसलिए डेटा संरक्षण का मतलब व्यक्तियों की क्षमता को समझने और नियंत्रित करने के लिए किया जा सकता है मतलब ये कि उन्हें पता होना चाहिए कि उनसे संबंधित जानकारी दूसरों तक पहुंचाई जा सकती है और इसका इस्तेमाल किया जा सकता है। प्राधिकरण का मानना है कि प्रयोक्ताओं को अपने व्यक्तिगत डेटा के स्वामित्व और नियंत्रण का अधिकार होना चाहिए और यही सुनिश्चित करने के लिए, सेलुलर के सभी खिलाड़ियों या कहें कंपनियों को अपने ग्राहकों से संबंधित डेटा के संग्रहण, भंडारण और उपयोग करते समय कुछ सुरक्षा उपायों का पालन करना होगा। अपने ग्राहकों से संबंधित डेटा परामर्श का पूरा पाठ देखने के लिए आप यहां क्लिक कर सकते हैं।

निम्नलिखित उद्देश्यों के साथ परामर्श पत्र जारी किया गया है:
(ए) दूरसंचार सेवाओं के उपयोगकर्ताओं के आंकड़ों के निजी डेटा, स्वामित्व और नियंत्रण की गुंजाइश और परिभाषा की पहचान करना
(बी) डेटा नियंत्रकों के अधिकारों और जिम्मेदारियों को समझना और पहचानना
(सी) दूरसंचार क्षेत्र में वर्तमान में डेटा संरक्षण उपायों की पर्याप्तता और दक्षता का आकलन करना
(डी) डिजिटल सेवाओं की डिलीवरी के संबंध में डेटा संरक्षण से संबंधित प्रमुख मुद्दों की पहचान करना। इसमें दूरसंचार और इंटरनेट सेवा प्रदाता (टीएसपी) के साथ-साथ अन्य उपकरणों, नेटवर्क और अनुप्रयोगों द्वारा दूरसंचार और इंटरनेट सेवाओं के प्रावधान शामिल हैं जो टीएसपी द्वारा प्रदत्त सेवाओं के माध्यम से उपयोगकर्ताओं के साथ जुड़ते हैं और उस प्रक्रिया में उपयोगकर्ता डेटा एकत्र करते हैं और नियंत्रित करते हैं

सुझाव प्रस्तुत करने की आखिरी तारीख 8 सितंबर, 2017 के मध्यरात्रि तक है।

All Comments
#DoT, #MyGov, #TRAI, #MoC
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DrKartikay Pandey's picture

DrKartikay Pandey 1 day 11 hours ago

Vande Mataram Modi jee,
Swatchhta abhiyan can only be successful if we stop people from littering on roadsides, & burning garbage openly.
The correct estimation of percentage of Green House gases in air, is necessary to formulate effective strategy against climate change.
The scarcity of Green leafy vegetables, over the past decade has caused a big crisis, towards obtaining cheap, healthy food. We must eat food for nutrition & not for taste.
Raw, unfried food like sattu is the best.
Regards

Dominick DeMarco's picture

Dominick DeMarco 3 days 9 hours ago

On behalf of ISACA’s community of more than 6,200 information and cyber security professionals in India, a vital component of our global community of nearly 140,000 such professionals, we would like to express our gratitude for the opportunity to take part in TRAI's consultation on "Privacy, Security and Ownership of the Data in the Telecom Sector".

Jaivinoth Ramalingam's picture

Jaivinoth Ramalingam 1 week 5 days ago

As Aadhaar is made mandatory for the use of sim cards. It it necessary that those with the numbers are not provided to third parties for a sum as mobile marketing activities. Considering it is only for confidential and to govt sources on demand.

The Increase in pay apps should be Incorporated with the online banking system, by the app admin for transfer of cashes to wallets. Not by Individual transfer of account to wallet app. Saves firewall cost and protects consumer data's. Banks & Apps?

Lakhmani Naresh's picture

Lakhmani Naresh 1 week 6 days ago

1) telecom company must use latest & secure tecnology in the world to save data
2) when company want to see customur's data, he must sign in by goverment authority.
3) if any miss use of data, company will responsable it.

SOUMAVA MUKHERJEE's picture

SOUMAVA MUKHERJEE 2 weeks 4 days ago

Without a debate, strong data protection laws require to be immediately put into effect. The consultation paper very rightly mentions the ways personal data of the user as well as others who are not using an app but are in contact with the user are under threat. Laws must make no compromise in ensuring that any application that is downloaded never asks for access to call details and other data and uses them. Privacy is a fundamental right now. The intent of TRAI is commendable and pertinent now.

B Akhil Kumar's picture

B Akhil Kumar 2 weeks 4 days ago

#1 No Telecom company should sell the data of their users to some other companies for their own benefits ,Customers data should be kept safe in every Telecom company and use them unless it is very necessary.
#2 Telecom companies should stop keeping surveillance on people for their own benefits. It is a freedom of the user to give permission to it.
#3 Telecom Companies should sign a bond that says "It is our responsibility to not to violate customers rights(privacy and security)

Sunil Rajashekar's picture

Sunil Rajashekar 2 weeks 6 days ago

#DoT - With the increased and cheaper availability of mobile data via Reliance Jio there is a risk of increased unproductive time for people. They may spend time watching unproductive content (e.g. porn, meaning less discussions that do not help improve human development) or likely to indulge in online frauds for fast money making ventures. Would it be helpful for the ministry / TRAI to control what people watch?